BLACK WEEK

Bli Plusmedlem och få tillgång till våra billiga böcker. Tvekar du? Prova oss nu - den första veckan är GRATIS - därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt för 99 kr/mån. Du kan säga upp det när som helst och Plusförmånerna upphör först vid slutet av din betalningsperiod.

Recensioner av The Carrot

2 recensioner totalt, 0 i december

av The Carrot,
den 23 januari 2015
Denna bok utlovar att lära dig laga hamburgare från grunden, och det gör den. Halva boken beskriver hur du väljer kött, maler bäst, formar bäst och slutligen steker din hamburgare bäst. Alla recept i boken består i princip av grundhamburgaren och sedan vilja tillbehör du ska ha till. Ett exempel är cheeseburgaren där receptet är ungefär "Ingredienser: Hamburgare+Ost+Bröd". Det är kanske inte den typ av recept jag hade hoppats på i en bok som handlar om hamburgare (i plural). Alla recept är väldigt enkla, nästan lite för enkla ("Milkshake: Mjölk+glass. Mixa"), och jag hade hoppats på lite fler "från grunden"-recept. Boken har dock fina bilder och har mycket fakta från Widegrens Hamburge-pilgrimsresa i USA tillsammans med berättelsen om hans vision, men jag hade hoppats mer på en kokbok istället för en bok om uppkomsten av resturangen. Så letar du efter en bok med roliga och innovativa recept bör du leta vidare, men vill du lära sig laga burgare som på Flippin' Burgers så är detta boken för dig! Obs. Köttkvarn, stekbord och diverse restaurangverktyg ingår ej.

av The Carrot,
den 23 januari 2015
När jag först tog upp den här boken var jag skeptisk till innehållet och under första kapitlet vet man inte riktigt vart det hela ska gå. Jag blev dock positivt överraskad av Alakoskis fantastiska användning av språkliga strukturer för att bygga fram denna historia som egentligen är väldigt tung och tar upp jobbiga ämnen som missbruk, utanförskap, främlingsfientlighet, flyktingfamiljer och samhällsproblem. Bokens berättas ur Annis perspektiv och hennes uppväxt skildras parallellt med något som enklast kan beskrivas som hennes tankeflöde där vi får ta del av hennes ångest och känslor inför livet och framför allt sin bror. Alakoski lyckas leka med språket genom mönster, syntax och upprepningar och gör något som kunde blivit väldigt rörigt till något som känns väldigt självklart och jag skulle vilja påstå att boken är relativt lättläst. Denna bok lämnar en med många intryck och jag skulle definitivt rekommendera den till någon som gillar böcker med eftertanke och som har det där "lilla extra" som gör att man kommer ihåg den långt efter den är utläst.