Bli Plusmedlem idag och spara upp till 90%. Få en vecka gratis (sedan kostar det 99 kr/månad) och avsluta medlemskapet när du vill.
Eller köp helt utan medlemskap.

Recensioner av The Carrot

2 recensioner totalt, 0 i juli

av The Carrot,
den 23 januari 2015
Jag köpte den här boken eftersom jag tagit mig Sebastian Boudet till ny bak-idol och jag blev inte besviken. Boken är grafiskt sett mycket trevlig och har många handmålade bilder varvat med fotografier ur Boudets bakglad familjs kök. Boudets recept är skrivna på ett väldigt bildrikt språk och han skriver precis som han talar (fast här korrekturläst, tack och lov ;) ). Detta är dock en bok för dig som har gott om tid när du bakar för många recept har steg som sträcker sig över flera dagar och jästider som tar upp en hel dag. Jag ser dock inget problem med detta utan tycker det är kul eftersom man får motiveringar till varför man ska göra just som man gör. I slutet av boken tar Boudet upp sitt favoritämne: Råvarorna. Där tar han upp de olika grundråvarorna en och en och förklarar vikten av att använda sig utan bra produkter. Att recepten är markerade i svårighetsgrad (1-3) gör det lätt för den ovane bakaren att orientera sig och blir ett sätt att kunna mäta sin framgång i köket. Boken får nästan fullpott i betyg men jag saknar lite fler surdegsbaserade brödrecept. För att vara en surdegsbagare är det lite väl många jästrecept.

av The Carrot,
den 23 januari 2015
Denna bok utlovar att lära dig laga hamburgare från grunden, och det gör den. Halva boken beskriver hur du väljer kött, maler bäst, formar bäst och slutligen steker din hamburgare bäst. Alla recept i boken består i princip av grundhamburgaren och sedan vilja tillbehör du ska ha till. Ett exempel är cheeseburgaren där receptet är ungefär "Ingredienser: Hamburgare+Ost+Bröd". Det är kanske inte den typ av recept jag hade hoppats på i en bok som handlar om hamburgare (i plural). Alla recept är väldigt enkla, nästan lite för enkla ("Milkshake: Mjölk+glass. Mixa"), och jag hade hoppats på lite fler "från grunden"-recept. Boken har dock fina bilder och har mycket fakta från Widegrens Hamburge-pilgrimsresa i USA tillsammans med berättelsen om hans vision, men jag hade hoppats mer på en kokbok istället för en bok om uppkomsten av resturangen. Så letar du efter en bok med roliga och innovativa recept bör du leta vidare, men vill du lära sig laga burgare som på Flippin' Burgers så är detta boken för dig! Obs. Köttkvarn, stekbord och diverse restaurangverktyg ingår ej.