12 boktips till semestern

Bli Plusmedlem och få tillgång till våra billiga böcker. Tvekar du? Prova oss nu - den första veckan är GRATIS - därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt för 99 kr/mån. Du kan säga upp det när som helst och Plusförmånerna upphör först vid slutet av din betalningsperiod.

Recensioner av Sverker N.

Läser gärna biografier, dokumentärböcker, fantasy, faktaböcker m.m. Läser inte så regelbundet, men när jag plockar upp en bok blir det ofta sträckläsning under några dagar, om den är bra.
6 recensioner totalt, 0 i juli

av Sverker N.,
den 5 september 2017
En faktabok i litet format (10x15cm ungefär) som innehåller det jag förväntade mig, bilder och kort fakta om växter och djur i den svenska naturen. Jag gissar att mina föräldrars bokhyllor redan innehåller ett tiotal exemplar av liknande böcker, men det var ett bra pris och kanske är den lite uppdaterad jämfört med 70- och 80-tals varianterna. Bra köp för den som gillar att vara ute i naturen och saknar en uppslagsbok i fick-format!
av

av Sverker N.,
den 5 september 2017
Jag älskar pannkakor och våfflor, och det var nog mest av den anledningen, mer än att jag behöver recept på det, som jag köpte boken. Det visar sig att den är författad av ett tyskt förlag (om jag tolkar det rätt) som ger ut faktaböcker, till skillnad från många kokböcker som verkligen poängterar en viss författare (t.ex. Morberg Grillar, Mannerströms Fisk, Lomelinos Pajer m.m.). Det märks, för mycket av informationen kan jag lika gärna läsa mig till på Wikipedia eller andra sidor på nätet. Boken behandlar pannkakor, våfflor och crepés från olika delar av Europa, och hur de skiljer sig åt. Den innehåller även diverse tips på hur du ska göra för att få frasiga bakverk, eller luftiga eller på något annat sätt. Boken är en hyfsad inspirationskälla, men många recept kommer nog bli engångstester misstänker jag. Inte missnöjd med köpet, men hade inte saknat den om jag inte haft den. Helt okej med andra ord.

av Sverker N.,
den 4 september 2017
Jag har inte provbakat pajerna i boken, men jag kan däremot recensera upplägget och hur själva boken är skriven. Boken innehåller ett stort antal pajer, och även recept på några tillbehör, t.ex glass. Vid de flesta recepten finns även en liten kort introduktion med något tips om just den pajen som kan vara bra att veta eller tänka på. En välskriven inledning är pricken över i:et i denna bok. För går författaren grundligt igenom grunderna för en pajdeg, olika typer av pajer, tekniker, ingredienser och diverse tips. Boken har en bra balans mellan bilder och text, och inget annat den tar överhanden. Det jag kan sakna är något kort tips i stycket om smör om vad som kan användas istället om den som läser t.ex. vill göra pajen mjölkfri, men det är en petitess i det stora hela, och förmodligen något som författaren inte har anledningen att prova. (Lösning: använd mjölkfritt margarin). En ungefärlig tid för hur lång tid en paj tar att göra hade också varit trevligt. Utöver dessa små saker så tycker jag det är en gedigen bok som framförallt går igenom grunderna tydligt och informativt.

av Sverker N.,
den 3 september 2017
Spännande fantasy på svenska, som kanske kan uppfattas som lite flackande till en början, då berättelsen hoppar mellan olika personers perspektiv. Jag hade fördel av att ha lyssnat på podcasten "Vi spelar rollspel", där skaparna spelar rollspelet Drakar & Demoner och det äventyr, Svavelvinter, som skrevs av bokens författare i slutet av 80-talet. Att ha lyssnat på den, eller kanske själv spelat Svavelvinter, ger en liten bättre bakgrund till världen, men jag tror boken är minst lika bra utan att ha några "förkunskaper". Ser fram emot att läsa de efterföljande böckerna.

av Sverker N.,
den 3 september 2017
Möjligen är jag lite färgad då jag älskar att läsa om berättelser som beskriver verkliga händelser, och denna är inget undantag. Spännande från första sidan och samtidigt ger den en inblick i livet hos både de som fiskar illegalt och de som jagar dem. Det jag skulle kunna önska är att fotnoterna ibland fanns på samma sida som hänvisningen till dem, istället för i slutet av boken, men det är inget som gör att jag inte helhjärtat skulle rekommendera boken. Någon karta hade också varit intressant (eller kanske den finns där men jag missat den?) Boken ges ut av Offside Press, ett förlag som hittills inte gjort mig besviken med någon av de böcker de gett ut.

av Sverker N.,
den 3 september 2017
Det mesta i livet är relativt, så även vad "liten kassa" innebär. För författaren verkar liten kassa vara något annat än för någon som lever nära existensminimum, eller har svårt att få pengarna att räcka hela månaden. Recepten i denna bok innehåller ofta dyra ingredienser (ankmousse, ostron, räkor m.m.), och du kan lika gärna hitta snarlika recept på nätet. Det som jag kan tänka mig gör att boktiteln innehåller orden "med liten kassa" är att den innehåller, om än sparsmakat, tips i stil med "handla varor som är nedsatta p.g.a. kort bäst-före-datum" och "dagarna efter nyår är hummer billigt". Visst stämmer dessa tips (ofta), men det förutsätter ju att du råkar på dessa erbjudanden med just de produkter som recepten kräver, och förmodligen är det framförallt i större städer förutsättningarna att hitta ankmousse till 50% rabatt finns. Jag antar att andemeningen är att även den som inte har jättegott om pengar ska kunna "unna sig" och "lyxa till det för sig själv" genom att hitta billiga produkter i butiken och passa in dem i ett recept i boken. Du kan överväga att köpa boken om: du är medel- eller höginkomsttagare, bor i en storstad och vill lägga till på att leta fynd i butikerna för att kunna snåla lite vid bjudningen. Om du har ont om pengar, lägg dessa på bra basmat istället för denna bok.