Recensioner av petertai

7 recensioner totalt, 0 i april
Örfilen
(1)

av petertai,
den 31 oktober 2015
Detta är en av mina absoluta favoritromaner! Jag är väldigt förtjust i berättelser som tar upp moraliska frågor utan att för den sakens skull moralisera, och som belyser en händelse utifrån olika perspektiv utan att reducera de personer, vars ögon vi får betrakta händelseförloppet genom, till förutsägbara karikatyrer. Christos Tsiolkas förmår till fullo att leverera en bok som lever upp till dessa kriterier. Jag blir upprörd, berörd och rörd av Örfilen och kommer underfund med en hel del om mitt eget förhållningssätt till frågor om etik och moral avseende exempelvis rasism, uppfostran, vänskap och kärleksrelationer. Rekommenderar alla att läsa detta absoluta mästerverk och att se den (nästan) lika fantastiska teveserien.

av petertai,
den 30 oktober 2015
Jag hade höga förväntningar på denna roman efter att ha läst Silvia Avalones lysande debutroman Stål. Marina Bellezza lämnar mig dock ganska oberörd. Romanen har definitivt sina poänger och är välskriven, men när jag som läsare knappt bryr mig om huvudpersonernas relation och respektive öden kan betyget inte bli högre än en trea.

av petertai,
den 24 oktober 2015
Denna recension baserar sig på den danska originalutgåvan. Peter Høeg senaste roman är en mycket välskriven och djupt underhållande roman. Bokens huvudperson, Susan har en särskild effekt på folk - därav titeln. Folk anförtror sig till Susan och denna förmåga spelar en central roll i romanen. Jag vill inte riskera att förstöra läslusten för någon somyänket läser boken, men jag vågar bara tydlig med Peter Høeg är tillbaka i storform!

av petertai,
den 24 oktober 2015
Min recension av Dorthe Nors böcker Kantslag och Minna saknar en övningslokal baserar sig på de danska originalspråksversionerna. Nors har med all rätta blivit hyllad internationellt för sina noveller i Kantslag. De är dråpliga, fantasieggande och välkomponerade. Men jag älskar faktiskt Minna saknar en övningslokal ännu mer än Kantslag. Minna saknar en övningslokal är en berättelse på mindre än 100 sidor skriven i form av en strid ström av Facebookuppdateringsliknande meningar och det är makalöst hur mycket Nors lyckas förmedla både i och mellan raderna. Det var länge sedan jag tänkte genialiskt åtminstone en gång per vart femte minut medan jag läste en bok. Boken är två mästerverk till priset av ett - ett måste att läsa!

av petertai,
den 24 oktober 2015
Jag blev djupt berörd av Goran Vojnovic andra roman Jugoslavien, mitt hemland. Jag är väldigt intresserad av Balkan och de ex-jugoslaviska länderna. Jag lärde mig mycket om regionen och dess historia samtidigt som själva handlingen sig var så fängslande att jag sträckläste boken på en eftermiddag. De mänskliga vägval som karaktärerna i romanen ställs inför är minst sagt extrema, men som vi alla vet överträffar verkligheten inte sällan fiktionen, och det är inte alls svårt att föreställa sig att situationer som de som beskrivs i boken har förekommit i verkliga livet i kölvattnet efter jugoslaviska krigen på 1990-talet. Förutom att vara en mycket välskriven roman är Jugoslavien, mitt hemland också en mycket angelägen påminnelse om att vi måste lära oss av det förflutna och inte tillåta historien att upprepa sig med förödande mänskliga konsekvenser.

av petertai,
den 24 oktober 2015
Eftersom jag älskar Kristofer Folkhammars två tidigare böcker var mina förväntningar skyhöga på hans senaste roman Magisterlekarna. Och förväntningarna infrias i mångt och mycket. Folkhammars språk är som alltid suggestivt och en sann fröjd att läsa. Magisterlekarna utspelar sig i en miljö där manlig homosexualitet är normen, men Folkhammar beskriver samtidigt maskulinitetshierarkier på ett tankeväckande sätt. Boken berör mig dock inte lika djupt som Folkhammars två tidigare böcker, Isak & Billy och När han kysste mig förlorade jag allt, men jag rekommenderar den ändå varmt.
Renhet
(1)

av petertai,
den 24 oktober 2015
Jonathan Franzens senaste roman Renhet är en tankeväckande, skrämmande och tidvis mycket rolig samtidsskildring. Boken är bokstavligen beroendeframkallande och trots att den är 586 sidor lång läste jag den från pärm till pärm på en helg. I Renhet skildrar Franzen vilsenheten och sökandet efter sanningen med stort S i globaliseringens och digitaliseringens tidevarv. Ingen kan skriva trovärdiga, djupt mänskliga och roliga dialoger som Franzen. Jag rekommenderar varmt att som gillar stora berättelser med olika trådar som vävs ihop på ett mästerligt sätt.