Bli Plusmedlem idag och spara upp till 90%. Få en vecka gratis (sedan kostar det 99 kr/månad) och avsluta medlemskapet när du vill.
Eller köp helt utan medlemskap.

Recensioner av Damir Radoncic

1 recensioner totalt, 0 i juli

av Damir Radoncic,
den 15 oktober 2016
Denna boken är ett hån mot de seriösa akademiker som har ägnat sitt liv åt det här ämnet. Denna bok är ett populistiskt dravel som initiellt säljer in sig som guru men faller pga platthet i djup och intellekt. På ett extremt simplistiskt och kontextlöst sätt tar upp managementteorier ytligt (PDCA, Kano, Motivationsteori, Innovation) och fyller ut kaptilen med fyllnadstext och personliga anekdoter. Väldigt farlig bok för de som är ute efter att förändra sitt bolag för att överleva då de i princip paketerar om det du redan har och säljer det till dig med lite läppstift insmetat på paketet. Carl Sagan sa, om du och din besättning blir strandade på en ö så ska du inte motivera dem genom att lära dem att bygga ett skepp utan skapa en längtan hos dem att ge sig ut på det öppna havet. Denna bok är en redogörelse av det förstnämnda, presenterat som det sistnämnda. Framtiden kommer att vara mer och mer föränderlig och disruptiv och digitaliseringen kommer att spela en roll, men endast som en pusselbit. Lika mycket som motorn bestämmer formen på en bil kommer digitaliseringen att forma de disruptiva teknologierna. Vill man som chef veta i vilken riktning man ska styra så att man inte kör in i ett träd så ska man inte fokusera på motorn utan på vägen. Googla fram och läs litteratur framtaget av seriösa människor istället (finns enormt mycket skrivet av väldigt smarta akademiker).